Babak Lesbian Scha – Yana Mengejutkan!


Teks oleh Razif Rosdi

Ketika preview filem thriller seram terbaru daripada Tayangan Unggul Sdn Bhd, Histeria, baru-baru ini, ramai penonton terjerit-jerit. Bukan sahaja terjerit melihat babak-babak pembunuhan hantu jembalang yang menakutkan tetapi juga adegan ‘lesbian’ membabitkan 2 pelakon cantik.

Mereka adalah Scha (buah hati Fahrin Ahmad dan pelakon siri Awan Dania) serta Liyana (Yana – pengarah filem Selamat Pagi Cinta).

Dalam babak itu, mereka berdua yang berpakaian seragam sedang berada dalam satu bilik yang kosong apabila pelajar sekolah itu pulang bercuti. Awalnya, Yana bertanya sama ada Scha sudah ada teman lelaki atau tidak dan seterusnya mula menggoda Scha.

Akhirnya Yana dengan gerak yang perlahan, cuba mengucup bibir Scha dan … apakah tindakan Scha?

Jawapan itu ada dalam filem Histeria yang akan mula ditayangkan kepada umum mulai 18 Disember 2008 ini.

Ketika ditanya kepada Scha, bekas pramugari AirAsia tentang babak kontroversi itu, dia berkata: “Mula-mula saya ingat James hanya main-main saja, yakni tidak serius. Apabila dia cakap dia memang hendakkan adegan itu, terus berderau darah saya! Saya rasa sungguh pelik dan tidak sanggup mahu buat.

“Tapi saya difahamkan, ia tidak akan nampak keterlaluan kerana kami masih berpakaian lengkap. Saya juga faham, James mewujudkan babak ini bagi menambahkan konflik dalaman dalam karektor lakonan Yana terutamanya sebagai gadis songsang. 

“Malah selepas melakonkan babak itu, saya terus menghubungi ibu bapa untuk menjelaskan tentang perkara itu supaya mereka tidak salah anggap dan saya gembira mereka faham. Saya bukannya lesbian dan saya tidak ada kawan-kawan rapat dari jenis lesbian,” kata Scha.

Bagi Yana pula, dia hanya tahu tentang tambahan babak itu ketika tiba di lokasi penggambaran Histeria.

“Niat saya hanyalah untuk menguatkan karekter semata-mata. Kalau boleh, saya tidak mahu berlakon lagi watak sebegitu. Tapi untuk menjadi seorang pelakon yang baik, saya ingin mencuba sesuatu yang baru dan saya suka watak Zeta. Bagi saya gadis lesbian adalah golongan yang masih misteri.

“Yang penting, saya bukan lesbian, Saya wanita straight (normal)!” ujar Yana.

James sendiri sebagai pengarah berkata, dia menyelitkan babak itu kerana perkara adalah fenomena yang seringkali terjadi di sekolah terutama sekolah yang hanya mempunyai pelajar perempuan.

“Zeta hanyalah satu karekter dan lakonan. Saya hanya mahu mewarnakan lagi watak-watak dalam Histeria kerana semuanya pelakon perempuan. Bagi saya tujuannya bukanlah hendak menggalakkan kegiatan lesbian di kalangan pelajar kerana sama ada diselitkan atau tidak babak itu, fenomena itu (lesbianism) tetap berlaku,” katanya kepada media.

Histeria mengisahkan tentang rasukan dan pembunuhan yang terjadi di sebuah sekolah membabitkan sekumpulan pelajar perempuan.

Ketujuh-tujuh pelajar nakal itu terpaksa tinggal di asrama sekolah mereka selepas membuat satu satu penipuan. Namun ketika di situ mereka telah diganggu jembalang saka yang muncul selepas mereka membaca mantera di satu busut di perkarangan sekolah itu.

Turut berlakon filem itu adalah Liyana Jasmay, Adiputra, Kazar, Vanidah Imran, M Rajoli dan Adlin Aman Ramlie selain sekumpulan bintang baru sebagai kumpulan pelajar terbabit.

Tinggalkan Jawapan

