Scha Al-Yahya Ada Tarikan Komersial

Teks & Foto oleh Thani Hasbullah“Panggil saya Sha. Ejaannya S,C,H,A dan sebutannya Sha,” kata Juara Dewi Remaja 2006, Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya selepas penulis tersilap memanggil namanya.

 

Jika melihat wajah dan perwatakannya, ramai beranggapan Scha berusia belasan tahun. Perangai kebudak-budakannya itu membuatkan penulis sendiri tertipu. Dia yang dilahirkan di Sungai Petani, Kedah kini menjangkau usia 25 tahun pada 30 Mei 2008 lalu.

Walaupun namanya masih asing di kalangan peminat tetapi Scha kini berdikit-dikit menimba pengalaman dan berusaha meletakkan namanya sebaris dengan pelakon ternama. Selepas tayangan drama bersiri lakonannya sebagai Sofia, Bella, ia benar-benar membawa Scha berjinak-jinak dalam industri hiburan di Malaysia.

Rupanya yang cantik dan peramah memudahkan bekas pramugari ini dipancing oleh pengarah drama, filem dan iklan komersial. Tidak sampai setahun jagung, Secha kemudian diterima berlakon dalam filem Antoofighter, Histeria serta Papadom yang akan ditayangkan tidak lama nanti.

Tidak mustahil juga bekas pelajar kolej PTPL yang comel ini diterima berlakon kerana dia pernah mempunyai pengalaman menjadi model jenama terkemuka seperti Hotlink, Nokia, Olay serta Ikea.

Biodata

Nama:  Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya
Nama Komersial:  Scha Al-Yahya
Usia:  25 tahun
Tarikh Lahir: 30 Mei 1983
Tempat Lahir:  Sungai Petani, Kedah
Tinggi:  5 kaki 7 inci
Berat:  50 kg
Iklan:  Hotlink, Nokia, Olay
Filem: Antoofighter, Histeria, Papadom
Drama:  Impian Illyana, Sadiq & Co., Honeyz, Bella
Muzik kegemaran:  Yang rancak
Minuman kegemaran: Jus Tembikai
Warna pilihan:  Putih
Artis kegemaran:  Vanidah Imran, Afdlin Shauki, Johnny Depp, Julia Roberts
Tempat kegemaran:  Club Med, Cherating
Idola:  Tun Dr Mahathir
Tabiat buruk: Terlalu banyak berfikir
Gelaran:  Juara Dewi Remaja 2006

Tinggalkan komen